- Siapakah yang layak untuk Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa (Pascabayar) ini?
Semua Pelanggan Pelan Perkhidmatan Pascabayar Yes adalah layak untuk Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa ini. Tertakluk pada terma dan syarat. - Bagaimanakah cara untuk mengaktifkan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa pada peranti mudah alih saya?
A. Jika anda adalah Pelanggan Yes bagi mana-mana Pelan Perkhidmatan Pascabayar dengan tempoh kurang daripada enam (6) bulan, anda boleh mengaktifkan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa dengan:
1. Membayar deposit sebanyak Tiga Ratus (RM 300) Ringgit Malaysia (“Jumlah Deposit”) melalui aplikasi MyYes; dan
2. Melakukan pengaktifan kendiri Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa melalui aplikasi MyYes.B. Jika anda adalah pelanggan Yes bagi mana-mana Pelan Perkhidmatan Pascabayar dengan tempoh lebih daripada enam (6) bulan dengan rekod pembayaran yang baik, anda boleh mengaktifkan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa dengan:
1. Melakukan pengaktifan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa melalui aplikasi MyYes.
Langkah-langkah pengaktifan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa melalui MyYes.
1. Muat turun dan log masuk ke aplikasi MyYes.
2. Di bawah Akses Pantas, klik ikon “YesRoam”.
3. Klik ikon “Aktifkan”.
4. Klik pada butang “Aktifkan Perayauan”.
5. Ikuti langkah-langkah untuk pembayaran deposit.
6. Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa berjaya diaktifkan.Nota: Harap maklum, berkuat kuasa 1 Ogos 2024, deposit Perayauan sebanyak RM300 akan dikembalikan kepada pelanggan selepas tempoh 6 bulan dari tarikh pembayaran. Bayaran balik deposit Perayauan adalah melalui akaun pelanggan sebagai pembayaran bil. Had kredit pelanggan akan kekal tidak berubah. Polisi bayaran balik deposit Perayauan ini terpakai kepada semua pelanggan yang membuat pembayaran deposit Perayauan mulai dari 1 Ogos 2024.
- Bagaimanakah cara untuk saya memeriksa kadar Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa apabila saya berada di luar negara?
Anda boleh menyemak kadar Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa di www.yes.my/roaming. - Semasa saya berada di luar negara, apakah yang harus saya lakukan jika saya memerlukan bantuan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa?
Sekiranya anda mempunyai pertanyaan atau menghadapi masalah dengan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel ke yescare@yes.my atau muat turun aplikasi MyYes untuk pengurusan akaun. Harap maklum tertakluk pada caj perayauan. - Bolehkah saya menggunakan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa saya di mana-mana negara di dunia ini?
Kami menawarkan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa dan akan berkembang ke seluruh dunia. Untuk ketahui dengan lebih lanjut, layari www.yes.my/roaming. - Apakah jenis perkhidmatan yang boleh saya gunakan menerusi Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa?
Jenis perkhidmatan yang boleh anda gunakan menerusi Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa adalah:
(a) Membuat dan menerima panggilan suara;
(b) Menghantar dan menerima mesej melalui SMS; dan
(c) Menggunakan perkhidmatan data. - Bagaimanakah cara untuk saya membuat panggilan atau menghantar SMS melalui Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa?
Anda hanya perlu mengikut langkah mudah seperti berikut:
Langkah 1: Masukkan “+”
Langkah 2: Diikuti dengan kod negara
Langkah 3: Masukkan kod kawasan/operator dan seterusnya nombor telefon bimbit/tetap.Contoh:-
Untuk menghubungi Nombor Mudah Alih Malaysia (e.g. 018 331 0000) semasa berada di luar negara Dail +6018 331 0000
Untuk menghubungi Nombor Talian Tetap Malaysia (e.g. 03 1234 5678) semasa berada di luar negaraDail +603 1234 5678
Untuk menghantar SMS ke nombor telefon mudah alih Malaysia (018 123 4567) semasa berada di luar negaraDail +6018 123 4567 dan tekan Hantar. - Jika saya menggunakan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa, adakah akan dikira daripada had kredit Pelan Perkhidmatan Pascabayar saya?
Had Kredit Pelan Perkhidmatan Pascabayar anda (jika ada) akan dikenakan caj pengunaan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa. Oleh itu, anda diminta untuk memantau waktu bercakap, SMS dan penggunaan data semasa menggunakan perkhidmatan itu dan anda bertanggungjawab sepenuhnya kepada semua caj yang dikenakan atas penggunaannya bawah akaun Perkhidmatan anda. Anda perlu mengambil perhatian bahawa Yuran Komitmen bulanan Pelan Perkhidmatan Pascabayar anda hanya meliputi penggunaan data di Malaysia dan tidak termasuk penggunaan data di luar Malaysia. - Mengapakah akaun Perkhidmatan saya tidak diberhentikan sebaik sahaja penggunaan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa saya melebihi had kredit?
Had kredit bawah akaun perkhidmatan anda tidak diambil kira dalam penggunaan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa. Kami tidak akan mengetahui sama ada anda telah melebihi had kredit sehingga kami menerima kemaskini daripada rakan rangkaian perayauan kami mengenai penggunaan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa anda. - Apakah caj yang mungkin dikenakan oleh Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa?
Caj akan dikenakan apabila anda menggunakan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa, dan caj dikenakan apabila anda:
a) Membuat panggilan suara;
b) Menerima panggilan suara;
c) Menghantar SMS; dan
d) Akses/penggunaan data.
Caj untuk penggunaan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa adalah berbeza bergantung pada negara tempat anda menggunakan perkhidmatan perayauan. Sila rujuk www.yes.my/roaming untuk mendapatkan maklumat lanjut berkenaan caj yang dikenakan ke atas Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa. - Bilakah caj penggunaan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa saya akan dimasukkan dalam bil?
Caj tersebut akan dimasukkan dalam bil bulanan selepas bulan penggunaan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa. Sila ambil perhatian bahawa kami tidak menjamin semua butiran penggunaan panggilan/ SMS/ data perayauan akan ditunjukkan dalam bil anda, termasuk butiran panggilan perayauan tertentu termasuk nombor panggilan masuk ke peranti anda semasa menggunakan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa. - Adakah saya dapat melihat nombor panggilan masuk (ID pemanggil) pada skrin telefon bimbit semasa saya menggunakan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa?
Ini bergantung kepada operator rangkaian/ syarikat telekomunikasi negara yang anda lawati. - Kenapa saya tidak dapat membuat panggilan suara atau menghantar SMS walaupun saya telah melanggan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa dan telah disambung kepada operator rangkaian perayauan?
Masalah ini berlaku kerana anda mungkin berada di kawasan liputan rangkaian yang lemah. Anda boleh cuba bergerak ke kawasan lain dengan isyarat yang lebih kuat dan cuba membuat panggilan suara atau menghantar SMS. Selain itu, anda juga boleh cuba membuat penyambungan melalui rakan pengendali rangkaian YTLC yang lain. Sila ambil perhatian bahawa kadar yang berbeza mungkin akan dikenakan apabila anda membuat penyambungan dengan operator rangkaian yang berlainan. - Adakah Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa dikenakan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST)?
Ya, berkuatkuasa mulai 1 September 2018, Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa akan dikenakan SST.