- Apakah YesRoam?
YesRoam memberikan anda perayauan data 5G + 4G tanpa had apabila anda bersambung ke operator perayauan pilihan Yes semasa melancong ke luar negara. - Apakah pas perayauan data YesRoam yang tersedia?
Pas perayauan data YesRoam adalah pas internet perayauan yang membolehkan anda melayari internet semasa berada di luar negara. Pas ini tersedia untuk semua pelanggan pelan Perkhidmatan Pascabayar Yes semasa melancong ke luar negara di negara yang terpilih.YesRoam SG
YesRoam SG menawarkan perayauan data 5G + 4G tanpa had untuk semua pelanggan pelan Pascabayar Yes semasa melancong di Singapura.Terdapat 4 Pas SG YesRoam yang tersedia semasa anda melancong ke Singapura:
i. YesRoam SG Bulanan (hanya dengan Pelan Yes Infinite atau Yes Infinite+) – Perayauan data 5G/4G tanpa had PERCUMA, kelajuan tinggi 10GB bulanan, 512kbps selepas data bulanan habis. Ia juga disertakan dengan panggilan masuk dan panggilan keluar PERCUMA ke mana-mana nombor Malaysia semasa berada di Singapura.
ii. YesRoam SG 1 Hari pada harga RM8 dengan perayauan data 5G/4G tanpa had, kelajuan tinggi 1GB, 512kbps selepas data kelajuan tinggi digunakan, untuk tempoh sah 24 jam.
iii. YesRoam SG 3 Hari pada RM12 dengan perayauan data 5G/4G tanpa had, kelajuan tinggi 5GB, 512kbps selepas data kelajuan tinggi digunakan, untuk tempoh sah selama 72 jam.
iv. YesRoam SG 7 Hari pada RM20 dengan perayauan data 5G/4G tanpa had, kelajuan tinggi 10GB, 512kbps selepas data kelajuan tinggi digunakan, selama 168 jam sah.Ketahui lebih lanjut mengenai pas YesRoam SG di www.yes.my/roaming.
YesRoam ASEAN Plus
YesRoam ASEAN Plus menawarkan perayauan data 5G + 4G tanpa had untuk semua pelanggan pelan Perkhidmatan Pascabayar Yes ke lebih 12 destinasi termasuk Brunei, Kemboja, China, Hong Kong, Indonesia, Laos, Macau, Filipina, Taiwan, Thailand, Vietnam dan Korea Selatan.YesRoam ASEAN Plus dilengkapi dengan pilihan berikut:
i. YesRoam ASEAN Plus 1 Hari pada harga RM10 dengan perayauan data 5G/4G tanpa had, kelajuan tinggi 1GB, 512kbps selepas data kelajuan tinggi digunakan, untuk tempoh sah 24 jam.
ii. YesRoam ASEAN Plus 3 Hari pada harga RM20 dengan perayauan data 5G/4G tanpa had, kelajuan tinggi 5GB, 512kbps selepas data kelajuan tinggi digunakan, untuk tempoh sah selama 72 jam.
iii. YesRoam ASEAN Plus 7 Hari pada harga RM30 dengan perayauan data 5G/4G tanpa had, kelajuan tinggi 10GB, 512kbps selepas data kelajuan tinggi digunakan, untuk tempoh sah selama 168 jam.Pas Harian YesRoam yang lain
Selain Singapura dan negara yang terpilih bagi YesRoam ASEAN Plus, Yes juga menawarkan pas perayauan internet harian dengan operator perayauan pilihan Yes di lebih 50 negara yang terpilih dengan caj harian tetap, RM 38 sehari dengan kuota penggunaan berbeza mengikut negara. Pas akan diaktifkan secara automatik apabila penggunaan data dikesan di negara yang terpilih. Pas ini sah dari 00:00:00 hingga 23:59:59 waktu ibu kota negara yang dilawati dan akan diperbaharui serta di caj setiap hari sehingga anda MENUTUP tetapan Data Mudah Alih dan Perayauan Data dalam telefon anda. Contohnya, jika anda berada di United Kingdom dan mula menggunakan perkhidmatan perayauan data dari 09:00 waktu London, pas sah harian anda akan tamat pada 23:59:59 waktu tempatan London. - Bagaimanakah cara saya melanggan pas perayauan data YesRoam?
Pas perayauan data YesRoam tersedia kepada pelanggan Perkhidmatan Pascabayar Yes. Bergantung pada pelan Pascabayar anda, Yes 5G telah mencipta pelbagai pas perayauan data YesRoam untuk memenuhi keperluan anda. Anda boleh menyemak pas yang tersedia di yes.my/roaming atau melalui aplikasi MyYes di bawah ikon “YesRoam”.
Anda boleh membuat pratempah melalui aplikasi MyYes, pergi ke YesRoam > Beli Roaming untuk:
i. YesRoam SG Pass (Singapura) dari RM 8.00
ii. YesRoam ASEAN Plus Pass (12 negara yang terpilih) dari RM 10.00Jika tidak, langganan automatik harian untuk salah satu pas di bawah akan diaktifkan setelah penggunaan data anda dikesan di negara yang layak:
i. Pas 1 Hari YesRoam SG (Singapura) pada harga RM 8.00
ii. Pas 1 Hari YesRoam ASEAN Plus (12 negara yang terpilih) pada harga RM 10.00
iii. Pas Harian YesRoam (lebih 50 negara yang terpilih) pada harga RM 38.00Untuk mula menggunakan pas perayauan data YesRoam, anda perlu HIDUPKAN tetapan bagi kedua-dua Data Mudah Alih dan Perayauan Data dalam telefon anda. Anda juga perlu memastikan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa diaktifkan melalui aplikasi MyYes > YesRoam > Aktifkan Perayauan. Deposit perayauan mungkin diperlukan jika anda adalah pelanggan Yes kurang dari 6 bulan. Jika anda adalah pengguna talian utama, anda boleh membantu talian tambahan anda untuk melanggan YesRoam dengan meningkatkan had kredit atau membayar deposit perayauan tambahan melalui aplikasi MyYes untuk melanggan YesRoam. Log masuk ke akaun utama > Tukar ke baris tambahan pada menu akaun > Klik Lagi > Perayauan > Aktifkan Perayauan > Tingkatkan had kredit atau bayar deposit > Aktifkan perayauan.
Nota: Harap maklum bahawa berkuat kuasa 1 Ogos 2024, deposit perayauan sebanyak RM300 akan dikembalikan kepada pelanggan selepas tempoh 6 bulan dari tarikh pembayaran. Bayaran balik deposit perayauan akan dikreditkan ke akaun pelanggan sebagai pembayaran bil. Had kredit pelanggan akan kekal tidak berubah walaupun dengan pembayaran balik deposit ini. Polisi bayaran balik deposit perayauan ini terpakai kepada semua pelanggan yang membayar deposit Perayauan mulai 1 Ogos 2024 dan seterusnya.
- Bagaimanakah cara saya memilih operator perayauan pada telefon saya?
Telefon anda biasanya akan memilih dan bersambung pada operator perayauan secara automatik sebaik sahaja anda mematikan mod kapal terbang atau menghidupkan telefon selepas mendarat. Jika telefon anda tidak ditetapkan kepada pemilihan rangkaian automatik atau jika terdapat masalah dengan sambungan, anda mungkin perlu memilih operator perayauan secara manual dalam tetapan telefon. Sila ikuti langkah mudah di bawah:iOS
i. Pergi ke ‘Tetapan’ telefon anda.
ii. Pilih ‘Perkhidmatan Mudah Alih’ dan kemudian ‘Pilihan Rangkaian’.
iii. Matikan ‘Automatik’ dan pilih rangkaian operator perayauan pilihan Yes.Android
i. Pergi ke ‘Tetapan’ telefon anda.
ii. Pilih ‘Sambungan’ dan kemudian ‘Rangkaian mudah alih’.
iii. Klik pada ‘Operator rangkaian’.
iv. Matikan ‘Pilih secara automatik’ dan pilih rangkaian operator perayauan pilihan.
* Sila ambil perhatian bahawa langkah di atas mungkin berbeza bergantung pada model dan versi telefon anda.
**Sila rujuk www.yes.my/roaming untuk senarai caj operator perayauan. - Bagaimanakah Pas Perayauan “Pra-Tempah” berfungsi?
Pas Perayauan Pra-Tempah ialah ciri untuk pembelian pas perayauan YesRoam SG dan YesRoam ASEAN Plus. Ciri ini membolehkan anda memilih tarikh dan masa pengaktifan pilihan anda untuk pas perayauan YesRoam SG atau YesRoam ASEAN Plus ke destinasi negara yang terpilih, dan anda boleh menempah pas anda mengikut jadual anda iaitu sehingga 30 hari lebih awal dari tarikh yang diingini. (Pembatalan percuma boleh dilakukan sehingga 24 jam sebelum tarikh pengaktifan pas). Pas akan diaktifkan mengikut jadual yang dipilih, selepas GMT +8 (Masa MY). Anda boleh log masuk ke aplikasi MyYes untuk menyemak pas YesRoam semasa dan yang akan datang dan merujuk kepada SMS yang akan anda terima semasa tiba di negara perayauan anda untuk maklumat lebih lanjut. - Adakah anda akan dimaklumkan tentang pengaktifan pas perayauan data YesRoam?
Anda akan menerima pemberitahuan SMS apabila pas anda diaktifkan, untuk kedua-dua pra-tempah dan langganan automatik. Anda boleh menyemak status pas perayauan data YesRoam anda melalui aplikasi MyYes.
- Apakah yang akan berlaku jika saya menghidupkan perayauan sebelum masa/tarikh pengaktifan pas pratempah saya di negara perayauan?
Pas YesRoam SG atau YesRoam ASEAN Plus 1 Hari akan diaktifkan secara automatik bergantung pada negara perayauan anda apabila penggunaan data dikesan. Pas ini akan dilanggan secara automatik berbeza dengan pas yang dijadualkan. Sila pastikan pemilihan tarikh dan masa pra-tempah anda untuk pengaktifan bagi negara perayauan adalah betul semasa pengesahan pra-tempah. - Bagaimanakah saya akan tahu jika pas pra-tempah saya berjaya diaktifkan?
Anda akan menerima pemberitahuan SMS untuk pengaktifan pas yang telah ditempah. Anda juga boleh menyemak status pas yang telah ditempah pada aplikasi MyYes. - Saya telah menghidupkan perayauan data dan data mudah alih pada peranti mudah alih saya tetapi tidak dapat mengakses perkhidmatan data?
Sila pastikan kedua-dua Data Mudah Alih dan Perayauan Data dihidupkan dalam tetapan telefon anda dan juga pastikan bahawa anda telah mengaktifkan perkhidmatan perayauan dalam aplikasi MyYes. - Bilakah pas perayauan data YesRoam saya akan tamat tempoh?
Tarikh dan masa tamat tempoh untuk pas perayauan data YesRoam mungkin berbeza, sila rujuk pada aplikasi MyYes untuk maklumat lanjut.
Kedua-dua YesRoam SG dan ASEAN Plus mempunyai pilihan sah 24 jam, 72 jam dan 168 jam untuk pembelian. Pas akan tamat selepas tempoh sah pas yang dibeli tamat.
Untuk Pas Harian YesRoam yang lain, tempoh sah pas akan tamat pada 23:59:59 waktu ibu kota negara yang dilawati.
Sila semak tarikh/masa tamat tempoh pas perayauan data YesRoam aktif anda di aplikasi MyYes. - Adakah terdapat Polisi Penggunaan Adil (FUP) yang terpakai?
Ya. Anda masih boleh menikmati perayauan data tanpa had selepas anda telah kehabisan kuota berkelajuan tinggi yang diperuntukkan. Walau bagaimanapun, kelajuan data akan dikurangkan. - Bolehkah saya memulihkan data berkelajuan tinggi saya apabila mencapai kuota berkelajuan tinggi untuk pas perayauan data YesRoam?
Anda boleh membeli Tambahan Pas Harian YesRoam, Tambah Nilai YesRoam SG atau pas YesRoam ASEAN Plus yang lain, bergantung pada negara perayauan anda melalui aplikasi MyYes, untuk memulihkan data berkelajuan tinggi. Untuk maklumat lanjut mengenai harga pas Tambahan data perayauan data YesRoam, sila layari www.yes.my/roaming. - Berapa banyak pas perayauan data YesRoam, atau Tambahan data perayauan data YesRoam yang boleh saya beli pada satu masa?
Tiada had kepada bilangan pas yang boleh anda beli dalam sehari; pas boleh disusun, iaitu anda boleh membeli seberapa banyak yang anda suka, walaupun sebelum anda menghabiskan kuota berkelajuan tinggi dalam pas YesRoam aktif semasa. Jika anda telah mencapai had kredit penggunaan anda, anda boleh meningkatkan had kredit anda melalui aplikasi MyYes untuk membeli pas YesRoam. - Bagaimanakah saya akan di caj jika saya disambungkan kepada 2 atau lebih operator perayauan pada hari yang sama semasa merayau di negara yang berbeza?
Untuk pas YesRoam ASEAN Plus, ia membolehkan anda merayau di mana-mana negara yang layak pada hari yang sama tanpa caj tambahan.
Walau bagaimanapun, untuk Pas Harian YesRoam yang lain, anda akan dicaj untuk Pas Harian YesRoam setiap kali anda bersambung ke operator perayauan di negara yang berbeza. Contohnya, jika anda pergi ke Singapura dan Australia dalam masa sehari, YesRoam SG yang diaktifkan di Singapura tidak boleh digunakan di Australia. Bagi Pas Harian YesRoam akan diaktifkan secara automatik untuk Australia jika penggunaan data dikesan di Australia. - Apakah yang akan berlaku jika saya menghidupkan perayauan data dalam telefon saya dan menggunakan perkhidmatan perayauan data di negara di mana pas perayauan data YesRoam tiada operator yang terpilih?
Anda mungkin dicaj pada kadar Pay-As-You-Use (PAYU) berdasarkan penggunaan data anda di negara ini. Untuk maklumat lanjut tentang kadar, sila layari www.yes.my/roaming atau melalui aplikasi MyYes. - Saya telah mematikan perayauan data dan menggunakan Wi-Fi. Mengapa saya masih dikenakan bayaran untuk penggunaan perayauan data?
Sesetengah telefon pintar mungkin masih mengalami penggunaan perayauan data walaupun anda telah mematikan Perayauan Data dalam tetapan telefon anda. Terutamanya pada LTE, di mana perkhidmatan data boleh diaktifkan secara automatik apabila telefon melakukan kemas kini lokasi. Ini khusus untuk perkhidmatan LTE dan tidak berlaku dalam perkhidmatan GSM/GPRS/3G. Sekiranya anda perlu mematikan perayauan data, kami mengesyorkan langkah berikut untuk mengelakkan anda dikenakan caj perayauan data.
i. MATIKAN tetapan kedua-dua Data Mudah Alih dan Perayauan Data dalam telefon anda.
ii. Hidupkan mod kapal terbang.
iii. Matikan mod kapal terbang.
iv. Hidupkan Wi-Fi (Jika anda ingin menggunakan perkhidmatan data). - Bagaimana jika saya mempunyai lebih banyak soalan yang tidak ditangani dalam Soalan Lazim ini?
Kami sedia untuk membantu! Sila hubungi YesCare di yescare@yes.my untuk sebarang pertanyaan. Anda juga boleh memuat turun aplikasi MyYesdari Gedung Google Play, Apple App Store atau Huawei AppGallery untuk bersembang bersama Chatbot kami, Sofia atau menghantarkan soalan anda ke pusat perkhidmatan pelanggan dengan mencipta tiket dalam Aplikasi MyYes anda di bawah Akses Pantas dan klik pada ikon “YesCare”.